Mata Pelajaran : Bahasa Melayu
Tahun : 3 Aktif
Tarikh : 6 Ogos 2008
Masa : 60 minit
Bilangan murid : 28 orang
Tajuk : Kesenian dan kebudayaan
Objektif :
Pada akhir pelajaran, murid akan dapat:
i. Melafazkan syair dengan intonasi dan sebutan yang betul.
ii. Mengenal pasti isi penting dan menyusun isi penting berdasarkan bahan rangsangan.
iii. Menyenaraikan kata kerja yang terdapat dalam teks.
Fokus Utama :
6.5 Membaca pantas secara imbasan untuk mendapatkan maklumat khusus.
Aras : 2 (i) Mengimbas maklumat yang sesuai daripada teks untuk
menyokong fakta.
Fokus Sampingan :
5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan intonasi yang
betul dan lancar serta memahami perkara yang dibaca.
Aras : 2 (i) Membaca lancar teks bahan sastera dengan sebutan, intonasi
dan gaya penyampaian yang betul.
Sistem Bahasa :
1. Morfologi : kata kerja.
2. Sintaksis : ayat tanya.
3. Kosa kata : nescaya, diberkati dan canggung.
Pengisian Kurikulum:
a. Ilmu : Kajian Tempatan.
b. Nilai Murni : Kerajinan, patriotisme dan semangat bekerjasama.
c. Kemahiran Bernilai Tambah : Kemahiran berfikir, pembelajaran konstruktivisme,
menganalisis dan kecerdasan pelbagai.
Pengetahuan Sedia ada:
- membina ayat.
- mengetahui serba sedikit mengenai tarian tradisional yang ada di Malaysia.
Bahan Bantu Mengajar: Syair Budaya
Kompang
Lembaran kerja
Kad kata kerja
LANGKAH/
MASA
Set Induksi
( 5 minit )
Soalan :
1. Apakah kesenian
yang popular di
Malaysia?
2. Siapa yang pernah
melihat persembahan
kesenian?
3. Waktu bilakah acara
kesenian selalu
diadakan?
· Guru bertanya kepada murid tentang kesenian yang popular di Malaysia.
· Guru dan murid bersoal jawab dengan murid tentang perkara tersebut.
· Guru mengaitkan tajuk pelajaran.
Strategi:
Soal jawab
Nilai:
Semangat bekerjasama
Langkah 1
( 20 minit )
Syair Budaya
· Guru memaparkan Syair Budaya di layar putih.
· Guru membaca syair dan diikuti oleh murid.
· Murid dibahagikan kepada empat kumpulan dan dikehendaki membincangkan isi-isi penting
yang terdapat dalam syair tersebut.
· Wakil bagi setiap kumpulan diminta ke hadapan kelas dan membentangkan hasil
perbincangan.
· Guru dan murid bersoal jawab tentang isi perbincangan yang diperolehi.
BBM:
Persembahan grafik Syair Budaya
Komputer riba
LCD
Strategi:
Perbincangan
Pembentangan
Nilai:
Kerjasama
Langkah 2
( 20 minit )
Kompang
· Murid masih berada dalam kumpulan masing-masing.
· Guru menunjukkan kompang kepada murid.
· Guru menunjukkan teks mengenai kompang.
· Murid dikehendaki menyenaraikan kata kerja yang terdapat dalam teks tersebut.
· Wakil kumpulan dikehendaki membentangkan hasil perbincangan di hadapan kelas.
BBM:
Kompang
Persembahan grafik kompang
Komputer
LCD
Strategi:
Perbincangan
Pembentangan
Nilai:
Kerjasama
Langkah 3
( 10 minit )
Kata kerja
· Melompat
· Berlari
· Menulis
· Membaca
· Menonton
· Memasak
· Guru menampal kad yang mengandungi kata kerja.
· Murid diminta membina ayat menggunakan kata kerja tersebut.
· Guru menilai ayat yang dibina oleh murid.
BBM:
Kad-kad kata kerja
Papan Tulis
Nilai:
Menepati masa
Penutup
( 5 minit )
Penutup kognitif:
Apakah yang telah kamu pelajari sebentar tadi?
Penutup sosial
· Murid diminta menyatakan perkara-perkara yang telah dipelajari.
· Guru membuat penutup sosial.
· Guru memberi ucapan penghargaan kepada pelajar kerana memberi kerjasama yang baik.
Kerja rumah:
· Membina ayat dalam lembaran kerja yang diberi oleh guru.
Nilai murni:
Patriotisme
Semangat bekerjasama
Refleksi/ ulasan
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment